معاون قضایی دادستان کل کشور: افراد زیر 18سال در ایران اعدام نم

معاون قضایی دادستان کل کشور: افراد زیر 18سال در ایران اعدام نمی شوند 
"حسین ذبحی" معاون قضایی دادستان کل کشور روز چهارشنبه با قاطعیت اعلام کرد که "در جمهوری اسلامی ایران اعدام افراد زیر 18 سال وجود ندارد".  

وی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: متهمانی که سن آنها کمتر از 18 سال است، با هر درجه از جرمی که مرتکب شوند، به استناد قوانین موضوعه ایران، اعدام نخواهند شد بلکه به سایر مجازات مقرر در قانون محکوم می شوند. 
معاون قضایی دادستان کل کشور گفت: البته این رافت و رحمت نظام اسلامی مانع از برخورد قاطع با مجرمین حرفه ای و قاچاقچیان مواد مخدر نخواهد شد و چنانچه مجرمان حرفه ای بخواهند از افراد زیر 18 سال برای اعمال مجرمانه خود سوء استفاده کنند، نظام قضایی اسلامی با قاطعیت برخورد می کند. 
"ذبحی" افزود: چنانچه متهمان زیر 18 سال مرتکب اعمال مجرمانه شوند، حداکثر مجازات آنها حبس ابد خواهد بود. 
وی تاکید کرد: چنانچه به موارد اتهامی متهمی که کمتر از 18 سال سن دارد در دادگاه انقلاب رسیدگی شود و منجر به صدور حکم شود، حتی اگر حکم صادره صحیح باشد، رای نقض و پرونده به دادگاه صلاحیت دار اطفال و کیفری برای رسیدگی مجدد ارجاع می شود. 
معاون قضایی دادستان کل کشور با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران عضو کنوانسیون حقوق کودک است، گفت: فقه اسلامی در مورد حقوق کودکان و افراد زیر 18 سال تاکیدات فراوانی کرده است و جمهوری اسلامی ایران به این تاکیدات توجه ویژه می کند. 
"ذبحی" افزود: در بخشنامه ای به مراجع قضایی سراسر کشور از آنان خواسته شده است تا در صدور رای برای مجرمین کمتر از 18 سال سن، همزمان مقررات مربوط به آیین نامه کمیسیون عفو، بخشودگی و تبدیل مجازات را اعمال کنند. 
وی تاکید کرد: در این بخشنامه از مراجع قضایی سراسر کشور خواسته شده است تا مقررات مربوط به آیین نامه کمیسیون عفو، بخشودگی و تبدیل مجازات دو بار شامل حال مجرمان کمتر از 18 سال سن شود. 
معاون قضایی دادستان کل کشور توضیح داد که "بر اساس این بخشنامه مجازات افراد کمتر از 18 سال سن در مرحله نخست با یک درجه تخفیف به حبس ابد کاهش خواهد یافت و در مرحله دوم نیز به 15 سال حبس محکوم می شوند، ضمن آنکه در صورت اصلاح رفتار مجرمان کمتر از 18 سال سن این افراد می توانند با آزادی مشروط ، مشمول رافت اسلامی شوند.
منبع:ایرنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد