پوکی استخوان به " بیماری خاموش " جوامع بشری تبدیل شده است

هشدار مدیرعامل انجمن پوکی استخوان ایران: پوکی استخوان به " بیماری خاموش " جوامع بشری تبدیل شده است 

مدیرعامل انجمن استئو پروزیس(پوکی استخوان) ایران با هشدار به اینکه " پوکی استخوان "به " بیماری خاموش" جوامع بشری تبدیل شده است، بر ضرورت اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلای مردم به این بیماری تاکید کرد.  

به گزارش ایرنا ،" سید محمود طباطبایی" که به عنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران سخن می گفت، با بیان اینکه " افراد مسن و بویژه افراد بالای 60سال بیشتر در معرض بیماری پوکی استخوان هستند" ، به مردم توصیه کرد ، پیش از اینکه به این بیماری مبتلا شوند، اقدامات پیشگیرانه را مورد توجه قرار دهند. 
وی ، نامگذاری یک روز در تاریخ به نام بیماری پوکی استخوان را نشانه اهمیت توجه به این بیماری دانست وافزود : تمامی کشورها موظف شده اند تا از طریق رسانه های جمعی و مسئولان دراین زمینه آگاهی های عمومی را افزایش دهند. 
طباطبایی براین اساس از خطبای نماز جمعه سراسر کشور، مسئولان ، جراید و رسانه ها خواست تا به عنوان یک تکلیف و وطیفه با وزات بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی و پزشکان همکاری ویژه داشته و با برنامه پیشگیری و درمان این بیماری که یک مشکل ملی است، همکاری کنند. 
مدیرعامل انجمن پوکی استخوان ایران با تاکید به اینکه شناسایی به موقع این بیماری ازهزینه های بخش سلامت خواهد کاست، اعلام کرد : انجمن پوکی استخوان ایران طرح ملی پیشگیری را شروع کرده و کارهای تحقیقاتی نیز درحال انجام است. 
طباطبایی خاطرنشان کرد: پیشگیری از بیماری ها 25 درصد به جامعه پزشکی و ارائه خدمات ارتباط دارد ولی 75 درصد مربوط به جوامع خارج از جامعه پزشکی است که باید با همکاری یکدیگر نسبت به پیشگیری از بیماری ها تلاش کنند. 
وی، مصرف بدون دلیل دارو، مصرف دخانیات ، کم تحرکی ، تغذیه ناسالم ، استرس و دوری از خدا و معنویت را از عوامل اثر گذار در ابتلای به بیماری پوکی استخوان دانست و تصریح کرد: عواملی که درجوامع بشری سلامت را به خطر می اندازند در50 سال گذشته تغییر کرده و همزمان با پیشرفت علوم وتکنولوژی نیز چگونگی درمان بیماری ها نیزمتحول شده است. 
مدیرعامل انجمن پوکی استخوان ایران، سلامت را برخورداری آحاد جامعه از حداکثر سلامتی جسم، روح و روان دانست و اظهار داشت : درجوامع ما که برپایه مفاهیم معنوی والهی اداره می شود بعد معنوی نیز به این تعریف افزوده شده است. 
طباطبایی با بیان اینکه بهبود روش های زندگی و اقدامات پزشکان باعث افزایش رشد امید به زندگی درجوامع گردیده است، گفت : امید به زندگی در زمان حاضر از50 تا 60 سال به بالای 80 سال رسیده است. 
وی به مردم توصیه کرد که با افزایش سن مسایلی همچون پیشگیری ، مراقبت از خود و درمان از جمله طب سالمندی را مورد توجه قرار دهند. 
مدیرعامل انجمن پوکی استخوان ایران اعلام کرد: درزمان حاضر درچهار استان کشور از طریق شبکه های بررسی پوکی استخوان اقداماتی را انجام داده ایم که وضعیت خوبی دیده نشده وکمبود ویتامین " دی " و کلسیم در مبتلایان مشهود است.
منبع:ایرنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد