سلولهای عصبی به بازیابی عضلات فلج کمک می کند

 به گفته محققان علوم پزشکی امریکا ، سلولی ظریف در مغز می تواند قوای حرکتی ارادی عضلات فلج را بازگرداند
  



واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه : محققان امریکایی در تجارب درمانی خود که روی میمون های مبتلا به سکته مغزی یا قطع نخاع صورت گرفت دریافتند، در مدت چند دقیقه می توان سلول های عضلانی فلج شده را وادار کرد که قدرت حرکتی خود را با استفاده از تحریکات عصبی یک نورون باز یابند.


میلیاردها نورون در مغز انسان وجود دارد و مطالعه محققان نشان می دهد درجاتی از انعطاف پذیری در انواع وظایف این نورون ها می توان یافت.

دکتر چت موریتز سرپرست گروه محققان دانشگاه واشنگتن در کنفرانسی خبری گفت : تقریبا هر نورون مورد آزمایش ما می تواند این نوع تحریکات عصبی را ایجاد کند.

وی گفت: اگر یک میمون بتواند با استفاده از این سلول عصبی ، قدرت حرکتی عضلات خود را باز یابد یک انسان نیز می تواند چنین کار را حتی با کیفیتی بهتر انجام دهد.

ضایعات نخاعی ،سالانه ، صدها هزار نفر از مردم را مبتلا می کند و با اینکه روندی ساده دارد ولی به سختی می توان این مشکل را رفع کرد.

کسانی که دچار قطع کامل نخاع می شوند نمی توانند به هیچ محرکی واکنش نشان دهند.

با اینکه فعالیت مغز که به طور طبیعی به حرکات ارادی عضلات منجر می شود وجود دارد ولی عضلات این افراد هیچ حرکتی ندارند.


دکتر موریتز و همکارانش مسیری یافته اند که با آن می توان نوعی تخریب عصبی را درمان کرد و در واقع فلج عضلانی را رفع کرد.

این دانشمندان نخست الکترود هایی ر ا به نورون های درون کورتکس حرکتی مغز میمون ها وصل کردند و فعالیت این الکتریکی آنها را ثبت کردند.

سپس پیام های الکتریکی این عصب ها را به رایانه منتقل کردند و از آنجا و از طریق یک استیمولاتور به گروه دیگری از الکترودها انتقال دادند که به طور مستقیم به عضلات مچ دست این میمون ها وصل بودند و به طور مصنوعی ارتباط آنها با اعصاب بازو قطع شده بود.

از آنجا که قدرت پردازش کمی مورد نیاز بود ، رایانه محققان نیز به اندازه تلفن همراه انتخاب شد و قابلیت اتصال به بدن حیوان را داشت.

محققان اعلام کردند در بررسی های بعدی ، می توان از تلفن های بی سیم و کوچکتر استفاده کرد .

میمون ها پیشتر در برابر بازی رایانه ای قرار داده شده بودند و هنگامی که اعصاب آنها قطع شد ، فقط با استفاده از حرکت عضلات به وسیله تحریک نورون های خاص می توانستند این بازی را اجرا کنند.

محققان دریافتند میمون های در مدت 10 دقیقه توانستند قوای حرکتی عضلات را بازیابند.

دانشمندان امیدوارند با این کشف ، راه جدیدی برای درمان ضایعات نخاعی بیابند.
منبع:واحد مرکزی خبر 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد